Fietsersbond stelt alternatieve fietsroute scholieren voor

Foto: Pixabay

Leerlingen van de RSG Lijsterbesstraat ondervinden veel hinder van autoverkeer op de kruising Tulpstraat – Vendelweg. De Jongeren Actie Raad (JAR) heeft in augustus 2018 al eens een gesprek gehad met het college van B&W over een andere inrichting van de kruising.

Het plan van de JAR gaat uit van een voorrangssituatie voor fietsers vanuit de Irisstraat naar de Vendelweg. De gemeente Steenwijkerland heeft nog  geen uitvoering gegeven aan het voorstel van de JAR.

Fietsersbond Steenwijkerland heeft daarom eens gekeken of er een alternatief is om de gevaarlijke situatie op de kruising Irisstraat – Vendelweg op een andere en veiliger wijze op te lossen. Het alternatief is uitgewerkt in bijgevoegde brief aan het College en de Leden van de Gemeenteraad Steenwijkerland.

John Hoogma van de Fietsersbond: “Het voorstel van de JAR om op de kruising Irisweg – Vendelweg de fietsers voorrang te geven lijkt slecht inpasbaar. Een voorrangsstrook voor fietsers met links en rechts een zebrapad lijkt niet ideaal.  De Fietsersbond stelt daarom voor om niet vanuit de Irisstraat de Vendelweg over te steken, maar de route te verleggen: Vanuit RSG Lijsterbesstraat gaan fietsers dan via de Bloemstraat naar het fietspad aan het begin van de Gasthuislaan. Het fietspad wordt daar verlengd, voor de ingang van RamsWoerthe en de stadsgracht langs. Fietsers kruisen dan vervolgens de Vendelweg /Kornputsingel op de plek waar nu al sprake is van een zebrapad naar de Gasthuisstraat. Daar hebben voetgangers al voorrang op het autoverkeer. Ook fietsers krijgen daar in ons voorstel voorrang.  Fietsers kunnen na de oversteek dan linksaf naar de Kornputsingel of ‘met de fiets aan de hand’ naar de Gasthuisstraat. “ (Zie de bijlage bij de brief).

Gasthuisstraat open stellen voor fietsers

“Steenwijk ontbeert een doorgaande route voor fietsers vanuit  Steenwijk West naar de wijken in Steenwijk Oost. De Gasthuisstraat is tijdens de openingstijden van winkels voetgangersgebied, terwijl langs de Zuidzijde van de Markt, de Koningstraat en  de Scholestraat wel mag worden gefietst.

Dat ervaren fietsers als hinderlijk. De Fietsersbond heeft daarom onderzocht of het mogelijk is de Gasthuisstraat ook binnen de openingstijden van winkels mogelijk te maken.

De Fietsersbond constateert: “De Gasthuisstraat is niet meer de winkelstraat zoals bij de invoering van het winkelgebied in het centrum van Steenwijk. Onderzoek in 2017 heeft uitgewezen dat de winkelfunctie in Steenwijk moet worden geconcentreerd in de Oosterstraat, de Markt en de Woldpromenade. De Gasthuisstraat krijgt  een woonfunctie. Het aantal winkels en ook voetgangers in de Gasthuisstraat is nu al sterk teruggelopen. Dat was voor de Fietsersbond aanleiding om eens uit te zoeken welke mogelijkheden er zijn om de Gasthuisstraat permanent toegankelijk te maken voor fietsers.”

De “Ontwerpwijzer Fietsverkeer” van de CROW heeft daar richtlijnen voor. Als er minder dan 100 voetgangers per uur per meter breedte van de straat, een denkbeeldige lijn dwars op de straat, passeren, is zonder aanpassing van het wegdek volledige menging van voetgangers en fietsers mogelijk. Bij hogere aantallen (tussen de 100 en 200)moeten fietsers en voetgangers worden gescheiden. Bij meer dan 200 voetgangers per uur, per meter breedte van de straat  is combinatie van voetgangers en fietsers niet wenselijk.

Hoogma vervolgt: “De beschikbare breedte voor voetgangers in de Gasthuisstraat is bijna 5,5 meter. Dus breed genoeg, want er zijn bij lange na  geen 550 voetgangers per uur die door de Gasthuisstraat lopen. Dus als de voetgangers zoveel mogelijk aan de linker of rechterkant van de straat lopen, kunnen fietsers op een strook in het midden van de straat fietsen.

Helaas houden sommige winkeliers zich nu niet aan de eisen die de gemeente stelt voor het uitstallen van goederen en / of reclame-uitingen. Volgens de gemeentelijke verordening mogen winkeliers vanuit de gevel tot aan de kleine zwarte blokjes hun producten of reclame-uitingen uitstallen. Als ze zich daar aan houden is er aan weerszijden van de 3 meter brede ‘rode loper’ ruim 1,2 meter extra breedte voor voetgangers.

Toelaten van fietsers in het midden van de rode loper roept natuurlijk de vraag op is dat niet gevaarlijker voor voetgangers?  

Hoogma: “Integendeel. Het wordt veiliger. Nu zijn  er, weliswaar tegen de regels in, vaak fietsers. Voetgangers rekenen nu op een fietsvrije straat en benutten dan ook de volle breedte(5,50 m) van de Gasthuisstraat. Als dan ineens een fietser  opdoemt, ontstaan natuurlijk schrikreacties, met alle gevolgen van dien. Maar weten voetgangers dat er ook fietsers door de straat komen, en zij aan de linkerkant of de rechterkant van de straat lopen, dan is er geen enkel probleem als fietsers langs de as van de straat fietsen.

Ook wordt het veiliger voor fietsers die nu van Steenwijk  West naar Steenwijk Oost via de Kornputsingel en G.Borgesiusstraat naar de Oosterpoort en verder willen. Die straten moeten zij delen met auto’s, vrachtauto’s en autobussen van en naar Giethoorn. En dan loopt de G.Borgesiusstraat vanaf de Paardenmarkt ook nog eens op. ‘Vals plat’ zoals dat in wielertermen heet.  Geen wonder dat fietsers nu al de veel veiliger en kortere route kiezen via de Gasthuisstraat. Fietsers gedragen zich immers als water, grijnst Hoogma.

Maar serieus: Waarom zou de gemeente fietsers blijven pesten door in de Gasthuisstraat handhavend op te treden waar er eigenlijk geen reden meer is om fietsers te weren.  Dat lijkt op uitlokking. Maar nog erger is, dat de gemeente fietsers dwingt gebruik te maken van een veel onveiliger route om de stad heen. Dat past niet meer in een tijd waarin autoverkeer toeneemt en steeds meer mensen fietsen.  “

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen