Proef met elektrisch ponton in Giethoorn

Foto: Ingezonden

Bij mechanisch laden en lossen moet het transport vanaf de loswal aan de Kerkweg in Giethoorn elektrisch of handmatig worden gedaan. Tot nu was het zo dat het ponton waarop het vervoer plaatsvond, nog deels handmatig en met een explosiemotor werd aangedreven, omdat er nog geen elektrische pontons waren.

In november zijn ondernemers Harry Arendshorst, Han van Vossen en Erik Boer gestart met een proef met vervoer op een elektrisch ponton. Een ponton met een explosiemotor is omgebouwd tot een elektrisch ponton. De gemeente vindt het elektrisch laden, lossen en varen bij de loswal erg belangrijk, omdat hiermee gewerkt wordt aan een reductie van de stikstofuitstoot. Omdat de markt niet met goede oplossingen komt, stimuleert de gemeente deze ondernemers in de ontwikkeling.

Elektrisch voldoet net zo goed

Ondernemers Arendshorst (bouwer van onder andere elektrische motoren) en Van Vossen (bouwer van boten): “een elektrisch ponton kan net zo goed varen als een ponton met explosiemotor. Erik Boer (exploitant van een ponton) doet samen met ons deze pilot. Een van zijn pontons is tijdelijk omgebouwd naar een elektrisch ponton. Dat zijn we aan het testen. We kijken of het voldoet aan onze eisen en wensen. We kijken bijvoorbeeld naar de prestaties en de betrouwbaarheid in vergelijking tot de traditionele verbrandingsmotor van het ponton.” De drie ondernemers stellen de materialen ter beschikking en de gemeente betaalt de kosten voor het ombouwen.

Wethouder Bram Harmsma: “de gemeente ziet deze test als een begin van een overgang naar elektrisch vervoer via pontons. In Steenwijkerland varen ongeveer 100 pontons en veel door Natura2000 gebied. Als we kijken naar de landelijke stikstof problematiek en de noodzakelijke reductie van CO2-uitstoot, geeft dit ons de kans om te kijken of het werkt. Ik ben er trots dat lokale ondernemers meedoen aan de overgang naar duurzaam vervoer. Maar ook dat we in ons gebied de kennis hebben bij de ondernemers om invulling te geven aan de overgang naar elektrisch.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen